Навчаючи - вчуся !

Мелодії весняних свят

   Інтегрований урок музичного мистецтва

(музичне мистецтво /

образотворче мистецтво)

 

 

Тема: Мелодії весняних свят

(lkz 3 rkfce)

Мета:

Навчальна: розкрити можливість внутрішнього (через уяву людини) зв'язку візуального та музичного видів мистецтва; визначити характерні риси творів в яких відображено образ материнської любові; визначити характерні риси мистецтва писанки та особливості його проникнення в музичне мистецтво; проаналізувати розкриття теми писанкарства у варіаціях «Українські писанки» Лесі Дичко та пісні «Писанки» В.Таловирі

Розвиваюча: Розвивати здатність до інтерпретації мистецьких творів, творчі здібності, образно – асоціативне мислення, вокально – хорові навички.

Виховна : Виховувати любов до жінки, матері, інтерес до народного мистецтва, творчості Лесі Дичко, В.Таловирі.

Музичний матеріал:  Л.Дичко «Українські писанки»(слухання), В.Таловиря «Писанки»(виконання)

Візуальний матеріал:  перекидний календар формату А – 3, портрет Дичко, слайдова презентація.

Обладнання: музичний інструмент, ТЗН, картки червоного і зеленого кольорів, олівці, кольорові фішки.

Тип уроку : комбінований.

Хід уроку

1.Оганізаційний момент.  Мотивація учнів.

Учні входять до класу під звучання музики «Чом, чом, чом, земле моя»

Музичне вітання «Весняне привітання»

Учитель.   Дорогі діти, сьогодні буде не зовсім звичайний урок, тому я б хотіла дізнатися про ваш настрій сьогодні. Перед вами на партах картки двох кольорів : зеленого і червоного. Якщо у вас гарний настрій, покажіть мені зелену картку, а якщо, можливо, кепський , то – червону.

Дякую за відповіді, сподіваюсь, що навіть ті, у кого не дуже гарний настрій, до кінця уроку значно повеселішають.

Учитель. Епіграфом нашого уроку будуть слова нашої чудової поетеси Наталі Забіли

Весела, гарна, кучерява,

Маленька дівчинка Весна,

Біжить, сміється, сіє трави

І пісня ллється голосна.

Сьогодні на уроці ми будемо гортати сторінки музично – літературного журналу «Мелодії весняних свят»

Ви обов’язково зможете мені допомагати своїми відповідями, міркуваннями. Тож, починаємо.

На дошці прикріплений великий перекидний календар.

2.Основна частина.

1 сторінка «Дякую, матуся»

Загадка

Найрідніша, наймиліша,

Всіх вона нас пестить, тішить,

Завжди скрізь буває з нами

Відгадайте: хто це? (мама)

 

Хто пісні співа чудові,

Солов’їні, барвінкові ?

Перші кроки вчить робити,

Хто найкращий в цілім світі?

Учитель.  Наш журнал музично – літературний, і тому я пропоную вам виконати пісню «Мама» Юрія Чичкова.

*скажіть, чому ми виконаємо саме цю пісню, як вона відноситься до нашого заняття?(тому що навесні свято матусь – 8 березня)

Виконання пісні

1.     Всім класом.

2.     По підгрупах(по куплету).

Дуже гарно ви співаєте, а це і не дивно, тому що ви співали про найріднішу у світі людину – матусю.

Віршики про маму.

Настав час для відпочинку

Виконаємо фізхвилинку.

Фізкультхвилинка.

      Час рушати далі,

 перегортаємо сторінку.

Сторінка «Українські писанки»

Учитель. Прихід весни – це не тільки оновлення природи, але й оновлення людської душі. Лише на весні буває одне з найоголовніших християнських свят – Великодень. До цього свята готуються не тільки мами й бабусі, а й дітлахи – розмальовують писанки, вчать веснянки, ігри. Кожний регіон України має свої традиції відзначення свята, розпису писанок.

А щоб більше дізнатись про мистецтво писанкарства, відправимось до музею писанки міста Коломиї.

Слайд – шоу, або ілюстрації.

Сторінка «Видатна постать»

Учитель. Багатство писанкового орнаменту творчо використовували не тільки художники, а й  композитори. З творчістю сучасного українського композитора Лесі Дичко ми сьогодні познайомимось.

Розповідь про творчість Лесі (Людмили Дичко)

Леся Дичко — одна з провідних хорових композиторів в Україні. Її твори були широко представлені на хорових фестивалях, конкурсах та у концертних програмах світу. Композиторка продовжила українську традицію авторської духовної музики. Її стиль поєднує риси українського народного й церковного хорового співу.

3.Слухання музики.

Слухання варіацій «Українські писанки»

*що таке варіації? Це музична форма, яка складається з теми та її видозмінених повторень.

*які емоції викликає у вас ця музика?

4.Творча робота учнів.

 

Сторінка «Творча»

Учитель. Ми проведемо гру «Художник»

Кожен із вас зараз стане художником, і спробує зобразити за допомогою музики Лесі Дичко яскраві символи і орнаменти на писанках

Завдання: Якими орнаментами, символами ви б розписали писанку, слухаючи цю музику?  Додаток 1.

Розфарбовування писанок під музичний супровід.

Роботи вивішуємо на дошці на великій імпровізованій тарілці.

Отже, українські писанки можуть звучати, сяючи усіма багатствами фарб та візерунків у музичному мистецтві. Як виконавці ми теж можемо долучитись до цього прекрасного єднання мистецтв.

5.Вокально – хорова діяльність.

Сторінка «Заспіваймо пісню веселеньку»

Виконання пісні «Писанки» В.Таловирі

Домагатись виразного виконання пісні.

 

6.Рефлексія, підбиття підсумків уроку.

*що нового ви дізналися на уроці?

*що найбільше сподобалося?

*чи були якісь складнощі у сприйманні нового матеріалу?

 

Дякую вам за співпрацю, гадаю набуті знання стануть вам у нагоді в подальшому житті.

 

 

Урок з музичного мистецтва

в 2 класі

Тема: Балет. Петро Чайковський «Танець маленьких лебедів»

Мета:

*навчальна : дати визначення поняття «балет», навчати учнів визначати особливості емоційного змісту, розрізняти засоби музичної виразності, що відіграють вирішальну роль у створенні музичних образів, продовжити формувати зорово – слухове сприйняття;

*розвивальна : розвивати творчу уяву, вміння аналізувати музичні твори, розвивати вокально-хорові навички;

*виховна : виховувати інтерес до класичної музики, казки, прищеплювати любов до музики, танцю, творчої праці.

Музичний матеріал: Поспівка «Добрий день вам, діти», П.Чайковський, балет «Лебедине озеро», Маріан Коваль  Пісня Мами-Кози з опери «Вовк і семеро козенят», танок – гра, пісня «Булочки»

Відеофрагмент із балету «Лебедине озеро»

Обладнання: фортепіано, музичний центр, ноутбук, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок – подорож.

Хід уроку

(учні заходять дід музичний супровід, музика з балету «Лебедине озеро»)

1.     Організаційний момент.

Перевірка готовності учнів до уроку.

Встаньте, діти, всі рівненько. Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене, Посміхніться і до себе.

Працюватимем старанно, щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі діти – просто молодці!

 

Музичне вітання ………………………………..

2.     Мотивація навчальної діяльності.

На минулому уроці ми дізналися про новий для вас музичний жанр – оперу. Прочитайте визначення. І сьогодні настав час нам побувати у оперному театрі і переглянути театральну виставу.

3.     Актуалізація опорних знань.

Але спочатку нам потрібно пригадати, що ми вчили на минулих уроках.

Гра « Спіймай правильну відповідь»

1.     Три головні жанри музики – пісня, танець, концерт (марш)

2.     Вистава, в якій зміст передається за допомогою співу – опера.

3.     Дитяча опера про пригоди маленьких тваринок називається « Вовк і семеро поросят»

Послухайте і пригадайте, що за музика зараз звучить.

Слухання «Пісня Мами-Кози»

4.     Основна частина

Ми вже говорили з вами про те, що казкова тема завжди приваблювала композиторів, які своєю музикою надавали цим казкам друге життя. Казку можна переповісти словами,  показати на сцені театру, як оперу, або в кіно. В таких виставах все зрозуміло, адже між героями є діалог. Але існує вид мистецтва, у якому зміст передається через музику, поєднану з танцем і сценічною дією.

Назва цього мистецтва – балет.

Французьке слово балет походить від італійського слова балло – танцюю.

Балет – це вистава,  у якій думки та почуття передаються рухами танцю.

 Як ви гадаєте, де ми можемо побачити балет ( в театрі опери і балету, або його називають оперним театром)

Отже, всі готові, рушаємо до театру (діти сідають в залі)

Які чудові палаци – урочисті, величні! В цих будинках панує музика!

Якщо ми зайдемо до театру, спочатку потрапимо у фойє – просторе приміщення, де можна зняти верхній одяг та трохи відпочити.

Потім ми потрапимо до великої зали зі зручними кріслами, великою сценою та оркестровою ямою перед нею, де розміщуються музиканти. Отже, займаймо свої місця. Велика завіса здається нерухомою, але ще мить – і почнеться казка! Але це незвична казка : у ній всі герої розмовляють рухами танцю.

Уявляєте, яке це важке завдання — розповісти людям мовою танцю про перемогу добра над злом, краси над потворністю.

 

Отже, ви вже знайомі з російським композитором П. Чайковським, який написав музику до трьох балетів. Понад 100 років вони йдуть на сценах всіх балетних театрів світу. Зараз ви почуєте музику до найвідомішого балету П. Чайковського «Лебедине озеро». У ній ідеться про дівчат, яких злий чарівник перетворив на лебедів. Розповідь про початок сюжету.

Останній сонячний промінь ковзнув по гострих верхівках башт — і сонце сховалося за пагорбами. Теплий вечір опустився на землю.

—        Дивіться, дивіться, лебеді! — Над замком летіла лебедина зграя. Біло-сніжні, як ранковий сніг, птиці яскраво вимальовувалися на тлі вечірнього неба, їх сильні крила з шумом розсікали повітря.

Принц Зіґфрид наполегливо йшов слідом за зграєю, ніби його вабила слідом за лебедями якась невідома сила. Несподівано ліс розступився, і принц опинився на березі величезного озера. Яскравий місяць освітлював дерева, схилені над водою. На сріблястій гладі озера безшумно ковзали лебеді, зрідка здіймаючи крила, немов білосніжні вітрила.

—        Які красиві, які прекрасні ці птахи!

Білі птахи підпливли до берега і зникли в заростях. Принц поспішив туди ж. Йому назустріч йшла дівчина в білому вбранні з короною на голові. Вона була така гарна, тільки очі її були повні смутку.

—        Хто ти? — Промовив здивований Зіґфрид,— і куди зникли лебеді? Я бачив, вони пливли сюди.

—        Лебеді — це ми, я і мої подруги,— відповіла дівчина.

—        Не бійся. Я не ображу тебе. Відкрий мені свою таємницю, і можливо, я зможу допомогти тобі,— сказав принц.

Дівчина розповіла принцу, що вона — принцеса і звуть її Одетта. Злими чарами зачаровані вона та її подруги. Лише вночі дівчата-птахи скидають свої лебедині пера і тут, на безлюдному березі озера при світлі місяця водять хороводи, але з першим променем ранкової зорі дівчата знову перетворюються на лебедів.

Бачачи, що принц Зіґфрид не заподіє їм шкоди, зі свого укриття вибігли дівчата і почали грати, співати пісні, водити хороводи під ніжну музику, яку вітер нашіптує листю.

Місячна ніч була напрочуд гарна, кругом було спокійно і тихо. Дівчата- птиці, забувши про прикрощі, безтурботно гралися па галявині. Старші навчали танцювати молодших.

Послухайте фрагмент з балету «Лебедине озеро» та скажіть, до якого епізоду казки, яку ви щойно прослухали, створено цю музику.

5.     Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» П. Чайковського

·        Яким є характер цього танцю?

·        Хто його виконує на балетній сцені?

Музика цього танцю відривчаста, немов маленькі лебедята вчаться ходити та літати. Рухи у них дрібні, кроки короткі, щоб підтримувати одне одного. Вони тримаються за крильця. Послухайте ще раз цей танець, але в іншому виконанні.

         Порівняйте, чим різниться звучання танцю у виконанні на фортепіано та симфонічним оркестром.

Слухання фрагмента балету «Лебедине озеро» П. Чайковського у виконанні на фортепіано.

Перед тим, як ми запишемо у зошит тему уроку, я хочу, щоб діти – читці зачитали нам цікавинки про балет.

6.     Робота в зошиті.

Балет – це вистава,  у якій думки та почуття передаються рухами танцю. Петро Чайковський. Балет «Лебедине озеро»

Фізкультхвилинка

 

7.     Вокально-хорова робота

Ви всі добре знаєте, щоб гарно співати, треба правильно дихати і розспівуватися. Тож, спочатку ми виконаємо дві вправи дихальної гімнастики.

Вправа 1 . Вдих – різкими ривками, затримка дихання, повільний рівний видих.

Вправа 2. Глибокий  повільний вдих носом, затримка дихання, видих робимо ривками.

Артикуляційна гімнастика.

Вправа 1. Витягуємо губки в дудочку , а потім розтягуємо в широку посмішку.

Розспівування.

Закритим ротом вгору-вниз.

Легато – вверх.

Стакато – вниз.

 

Нагадайте, до якого свята ми вивчаємо пісню і як вона називається.

«Булочки», скажіть це пісня тільки про булочки, чи про ще щось важливіше.

(робота над диханням, одночасним початком співу, м'якістю звуковедення)

8.     Творче завдання

Для  того, щоб краще запам’ятати тему «балет», ми з вами виконаємо творчу роботу – зробимо пачку для балерини.

9.     Підсумки уроку, рефлексія

Вам сподобалося подорож до чарівного світу балету?

      Який тип музики привів нас сьогодні до балету ?

      Де можна побачити  балет?

 

Діти, ви – молодці! Знання про оперу та балет ми будемо збагачувати протягом наступних років і дізнаємося ще багато цікавого про ці жанри музики.

Наш урок завершено. Я бажаю вам  цікавих відкриттів та здивувань у нових зустрічах з чудовою музикою!