Не кажи — не вмію, а кажи — навчусь!

«Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України»
Мета.

Поглибити знання учнів про нашу державу – Україну, формувати національну свідомість школярів;

розвивати пізнавальні інтереси учнів;
виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного; 
шанобливе ставлення до державних та народних символів держави.

Обладнання. Напис «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України», карта України, прислів’я, прапорці, вишиті рушники,
кетяги калини.

Буває часом сліпну від краси,
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –
Оці степи, це небо, ці ліси –
Усе так гарно, чисто, незрадливо.

Усе, як є – дорога, явори,
Усе моє – все зветься Україна!
Така краса, – висока і нетлінна,
Що хоч спинись і з Богом говори.
Л. Костенко

Хід уроку
І. Привітання. Організація класу
Доброго дня, шановна громадо!
У новім навчальнім році
Я бачити вас дуже рада.
Всі засмаглі і рум’яні,
Відпочили всі за літо.

Головне, що всі здорові:
І батьки, і наші діти.
Тож запрошую всіх вас
На перший урок у 5 клас!

Дозвольте привітати всіх нас із Днем Знань!
Бажаю дітям підкорити нові вершини знань, зустріти добрих і надійних друзів та досягти омріяної мети. А батькам бажаю здоров’я, а також невичерпної енергії, терпіння, розуміння, мудрості.
Отже, ми починаємо наш перший урок.

*. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вступне слово вчителя.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
М. Чернявський
Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну)

* Повідомлення теми і мети уроку
Хто з вас знає яке державне свято нещодавно відсвяткувала наша країна? Так, вірно, День незалежності. Але в цьому році ця подія є особливо визначною, адже Україна відзначає свою 25 річницю з дня проголошення незалежності. Саме цій події і буде присвячений наш перший урок в цьому начальному році. Отож, темою нашого уроку є «Щоб у серці жила Батьківщина: до 25 річчя незалежності України».

* Мотивація навчальної діяльності
А знання, які ви отримаєте сьогодні на уроці допоможуть вам нести гідно звання українець, залишать в серці хоча б малесеньку краплину любові до нашої Батьківщини.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вчитель розповідає легенду звідки пішла назва Україна (додаток 1)
2. Вправа «Мікрофон». Моя Батькіщина – це...
Учень:
Є в центрі Європи чудова країна,
Сягає корінням у сиві часи.
І це – незалежна моя Україна!
Тут гори Карпати, степи і ліси.
Учень:
Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –
Приблизно таку має площу вона.
А Київ-столиця у хмарах і славі
Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.

Учень:
Ще Псел, Уж і Тиса та менші є ріки.
Курорти: Свалява, Бердянськ і Скадовськ.
Багато є сіл і міста превеликі:
Донецьк, Харків, Київ і Дніпропетровськ.

Учень:
Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,
Озера блакитні та клімат м`який.
Козацька звитяга повік невмируща
Та шлях до свободи завжди нелегкий.

Учень:
Кругом нас держави – на кожному боці:
На північ від нас білоруси живуть,
На заході – Польща, словаки, угорці,
Молдови й румунців кордони ідуть.

Учень:
Щляхами важкими іти довелося,
Та хлібом і сіллю стрічаєм братів.
Наш прапор, як небо і жовте колосся,
Щоб кожен у праці і в радості жив.

Вчитель:
Україна – це отча земля, рідний край, де ти народився. Широкі йчарівні простори, прекрасні села й міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро. Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито – пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть в Україні.

ІІІ. Повідомлення про державну символіку
Кожна держава світу, які б народи не жили на її території, має свій герб, прапор та гімн.
Державний герб – це пізнавальний знак-картинка. У давні часи герби вибивали на
лицарських щитах. По них легше було впізнавати воїна, закутого з голови до ніг у металеві лати. Зараз герби зображають на прапорах, грошах, печатках.

Герби бувають різні: на них зображають рослини, звірів, птахів. Цей знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її міцність.
Український народ має герб – тризуб.

Це дуже старовинний знак.
Багато століть назад запровадив його в Україні київський князь Володимир Великий. Достеменно не відоме походження цього символу.  Одні дослідники читають в нім слово "Воля", інші - бачать у княжому тризубі старовинну зброю: лук, меч та інші військові прилади. Нею наші прадіди мужньо билися з численними ворогами, виборювали волю для свого народу. 

Герб – це частина корони, яку носили київські князі. Чому саме тризуб вважають гербом України?
Мабуть тому, що число три вважалося числом казковим і чарівним. У багатьох казках ми знаходимо розповіді про трьох богатирів, про три дороги, про три бажання. А ще в тризубі відображено триєдність життя: це Батько,Мати, Дитя, які символізують Силу, Мудрість, Любов.

Герб держави України – тризуб – символізує мир і творчу працю, спорідненість поколінь; він є продовженням глибинних історичних традицій українського народу.

Учень
Наш герб – тризуб,
Це воля, слава й сила.
Наш герб – тризуб,
Недоля нас косила.

Учень
Та ми зросли, ми
- є,
Ми завжди будем,
добро і пісню
несемо ми людям.

Державний прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення – «мир» і «багатство», бо народ наш є мирний і трудолюбивий. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій народу-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор кликав до бою, перемоги.

Сьогодні Державний прапор постійно гордо майорить на полях битв, де українські воїни захищають нас усіх від ворожої навали, на будинках Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, місцевих рад народних депутатів.
Синьо-жовтий Державний прапор України піднімається при відкритті міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні міжнародних спортивних призів. Він – символ міцності й незалежності.

Учень:
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх – ознака сили,
Це для всіх – ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте –жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
Н. Поклад

Державний гімн – це урочиста пісня – символ нашої країни. Для Гімну України написані слова, які виражають найсердечніші думки і прагнення нашого народу. Їх автор – український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла Вербицького.
Всі найбільші свята українського народу, проходять з урочистим виконанням нашого прекрасного Гімну. Гімн звучить на ознаменування сили, слави і могутності держави.
Слухати гімн потрібно стоячи, мовчки, з гордо піднятою головою.

Учень:
Слова палкі, мелодія врочиста...
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Н. Поклад

4. Дидактична гра «Хто більше назве міст України» (Діти називають міста, вчитель показує їх на карті. Далі педагог повідомляє, що кожна країна має свою столицю.)
- Хто знає, яке місто є столицею України?

2. «Народна скарбничка» Робота в групах. (Доповнити прислів’я і пояснити їх зміст)
Батьківщина – мати, ... (умій за неї постояти).
Людина без Вітчизни, ... (як соловей без пісні).
Добре тому, ... (хто в своєму домі).
Що країна, ... (то родина).
За рідний край ... (життя віддай).
Всюди добре, ... (а вдома найкраще).
Кожному мила ... (рідна сторона).

3. Поради Президентові України.
Учитель. Кожен громадянин держави може звернутися до Президента України. Отож, у вас є сьогодні така нагода.

(Учні пишуть побажання Президентові України)
Учитель: Зверніть увагу на ці прапорці. На кожному з них написані слова відомих людей про любов до Батьківщини, патріотизм та єдність народу. А як ви розумієте ці афоризми?

* Афоризми
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Д. Байрон).
Забудеш рідний край – твоє всохне коріння. (П. Тичина).
Той, хто в біді кидає свій народ, стає його ворогом. (Ч. Айтматов).
Вітчизна – це не хтось і десь, Я – теж Вітчизна. (І. Світличний).
Українському народу не потрібно співчуття – потрібні патріоти. Потрібен ти! (І. Олійник).

* Інтерактивна вправа «З теплом у серці» (Побажання Україні)
Учитель: Дуже хочеться щоб в нашій країні панував мир.... А що б побажали ви? Напишіть свої думки на аркушах паперу та приклейте до нашої карти. Хто бажає зачитати?

* Правила для громадян України

Кожен з вас маленька часточка великого народу, великої родини.
Україна чекає на вас. Це ви маєте дбати про її добробут і мир. Формуйте у собі риси справжньої Людини, громадянина, патріота. Можливо, в нагоді вам стане Пам’ятка молодому громадянину України. Бо, як говорив Ш. Амонашвілі, "Не буде ніякого оновлення життя, якщо кожен із нас не оновить душу"

ІV. Підсумок уроку
Зараз наша держава переживає тяжкі часи і кожен намагається допомогти, внести свій вклад у майбутнє. Ми пам’ятаємо наших героїв, які боролися проти несправедливості, стояли на смерть за незалежність нашої держави. «Небесна сотня» називають їх, низький їм уклін. Ми серцем і
душею з тими, хто й ці дні боронить нашу свободу на сході України,пам’ятаємо тих хто віддав своє життя задля нашого щасливого майбуття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Круглий стіл "Правила, важливі для всіх"

 

Мета: розширити знання учнів про спілкування з людьми, вчити правилам етикету, познайомити з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми, сприяти формуванню доброти, чуйності, делікатності; прищеплювати навички чемного спілкування.

 Обладнання: анкета, аркуш паперу, вислови Ж.Ж.Руссо і М.Сервантеса

 Вчитель. Кожна людина своєрідна, але, щоб засяяти їй в повній красі, треба навчитися правил культури — тільки тоді людина буде для людей. Учень може вчитися добре, навіть відмінно, але в побуті він неакуратний, з товаришами грубий.

 Що означає «вести себе культурно»?

 (Учні висловлюють свою думку).

 Як ви розумієте слово «спілкування»?

 Вчитель

Спілкування — це взаємодія двох або декількох людей, які обмінюються інформацією або контактують у процесі практичної діяльності. Спілкування — це не лише контакт між людьми, які пізнають одне одного, обмінюються інформацією та емоціями з метою порозумітися і відрегулювати власну поведінку, але й головна умова та спосіб розвитку особистості. Чому ж люди не вміють спілкуватися, відштовхують одне одного, бояться розкритися, проде-монструвати готовність зрозуміти, допомогти?

            Тому головною метою нашої роботи сьогодні, навчитися правилам етикету, познайомитися з корисними рекомендаціями з питань спілкування з людьми.

            У середньовічних лицарських романах про короля Артура розповідається, що на королівських банкетах лицарі сідали за круглий стіл, щоб не було суперечок з приводу того, хто сидить на почесному кінці столу, а кому дісталося непочесне місце.

 Згодом круглий стіл став неодмінним атрибутом на міжнародних конференцій, дипломатичних переговорів. Вислів «сісти за круглий стіл» тепер означає почати доброзичливий обмін думками, миролюбні переговори.

            У нас є чудова нагода сісти за наш імпровізований круглий стіл для серйозної розмови про правила, важливі для всіх. Девізом нашого заняття є

            «Нехай живе ввічливість і доброта! Нехай живуть доброзичливі обличчя!»

 Вчитель. Ми з вами щодня спілкуємося з іншими людьми: рідними, учителями, однокласниками, незнайомими. Чи завжди це спілкування приносить задоволення, радість, втіху? Звичайно, ні. Приємно спілкуватися із ввічливими людьми.

 І етап «Вітання»

 Важливим елементом у спілкуванні з людьми є привітання. За його допомогою установлюється контакт між людьми. Тому не володіти формами привітання – це означає бути всім чужим, не вміти спілкуватися.

            Ввічлива людина повинна не просто відповісти на привітання, але й використати у відповіді спеціальну для кожного випадку етикетну формулу.

 Як ми вітаємося сьогодні?

 Розігрування ситуацій

 Вітання з незнайомою людиною.

 Зустріч з товаришем.

 Вітання з учителем.

 ІІ етап « Знайомство»

            У житті людини трапляється так, що вона змушена відірватися від рідних, близьких друзів і будувати своє життя поряд із чужими незнайомими людьми. Досить важливим на даному етапі є перше знайомство. Саме воно відкриває Людину. Давайте розпочнемо наше засідання зі знайомства.

 ( Кожен по черзі називає своє ім’я, вік, захоплення, мрії)

 1. Перегляд та аналіз інсценівки-мініатюри «Діти запізнились на уроки...»

 2. Робота із словничком «Ввічлива людина... Яка вона?»

 Завдання. Вибрати слова, якими можна охарак¬теризувати ввічливу людину

 Вчитель

 а) Ознайомлення учнів із значенням слова «ввічливість» та висловами Ж. Ж. Руссо і М. Сервантеса.

 Справжня ввічливість полягає в доброзичливо¬му відношенні до людей.

 Ж. Ж. Руссо

 Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість.

 М. Сервантес

            Ввічливість — моральна якість, що характеризує людину, для якої повага до оточуючих стала нормою поведінки і звичним способом спілкування. Це елементарна вимога культурної поведінки.

 Складання правил спілкування.  Перше правило. Перш ніж щось зробити, запитайте у себе, чи хотіли б ви відчути на собі наслідки свого вчинку. Ставтеся до ін¬ших так, як хотіли би, щоб ставилися до вас.

 Друге правило. Любіть себе й оточуючих. Пам'ятайте, що будь-яка людина потребує любові, позитивної оцінки і схвалення своїх дій не менше, ніж ви.

 Третє правило. В усіх людях без винятку прагніть віднайти щось  хороше.

 Четверте правило. Не ображайтеся. Відмовтеся від помсти, не накопичуйте в собі зло, навчіться вибачати перш за все собі, а потім й іншим.

 Розв'язування моральних задач.

 1) Олег зустрівся у дверях з Надією. Що він повинен робити?

 2) Чи обов'язково вітатися, зайшовши у магазин, бібліотеку?

 3) Двоє учнів ідуть вулицею, один з них вітається із знайомими. Чи повинен привітатись другий учень, який його не знає?

 4) Черговому потрібно негайно звернутися до вчительки, а вона в цей час розмовляє з батьком Оленки. Який вихід?

 5) Вчителька дає завдання Юркові: «Юрку, піди, будь ласка, в учительську і принеси журнал».

 Поясніть, як це треба зробити?

 Вчитель

 А зараз я пропоную вам заповнити опитувальну анкету.

 (Анкета)

 1. Назви, перерахуй усі слова – вітання, які ти знаєш?

 2. Назвіть усі слова – прощання, які ти знаєш?

 3. Назвіть усі слова вибачення, які ти знаєш?

 4. Назвіть усі слова – прохання, які ти знаєш?

 5. Які слова – побажання ти знаєш? Перерахуй їх.

 У спілкуванні з людьми важливо давати позитивну оцінку її якостей, дій, тобто робити компліменти.

 Тому пропоную вам дуже цікаву роботу під назвою «П’ять добрих слів»

 Учасники розбиваються на підгрупи по 5 осіб.

 - Кожен із вас повинен окреслити свою руку на аркуші паперу. А на долоні написати своє ім’я. Передавайте свій аркуш сусідові поруч, а самі отримуйте такий малюнок від сусіда ліворуч. В одному з «пальців» чужого малюнка напишіть щось приємне із якостей його володаря ( Наприклад: «Ти чуйний», «Ти відвертий», «Ти пишеш гарні вірші» тощо.) Інший робить запис на наступному «пальці» і так доти, поки «рука» не повернеться до власника.

 Збираються листки

            А зараз я буду зачитувати компліменти, а ви скажете кого це стосується.

 Заключна частина.

Вчитель. Діти, наша зустріч за круглим столом підходить до кінця. Сподіваюсь, що вона була недаремною. Я щиро вірю, що всі ви станете ввічливими людьми, що вживання ввічливих слів стане нормою вашого життя, а ваші ввічливі вчинки принесуть радість іншим людям. Давайте висловимо побажання один одному у вигляді гри «Побажання»

            Кинути м’яч учаснику якому ви висловлюєте побажання.